Jane Teller: Semmi

Bölcsész Irodalmi Udvar 

Mindenkinek van olyan iskolai tapasztalata – vagy csak olyan –, hogy a kötelező irodalom valahogy nem fekszik. Örömmel jelentjük, hogy 1. van olyan író, aki jelenkori ifjúsági irodalmat ír, 2. van olyan magyartanár, aki jelenkori ifjúsági irodalmat olvas és olvastat, 3. van olyan fiatal, aki jelenkori ifjúsági irodalmat olvas, befogad, feldolgoz. Akkor, ha megmutatják neki, akkor, ha úgy mutatják meg neki, hogy értse.

A dán Jane Teller Semmi című regénye lesz témája a Bölcsész Irodalmi Udvar harmadik, szombati programjának. A nap témája a Z-generáció, amelyről a PTE-n folyó kutatás is kimutatta, hogy bizony másképp működnek ők, a digitális bennszülöttek, mint mi, a digitális bevándorlók. Az info-kommunikációs technológia fejlődésével a generációk közötti szakadék mintha egyre mélyülne. Ez a generáció sem más abban azonban, hogy keresi az élet értelmét. Nem valami optimista kiindulópontból teszi ezt, hiszen a regénybeli Pierre Anthon leszögezi: „Semminek semmi értelme”. De az ember már csak ilyen: a többiek azonnal elkezdik építeni a Fontos Dolgok Halmát. Először csak játéknak indul, aztán kegyetlenné válik: a Fontos Dolgok Halma hirtelen magát kezdi építeni, és a gyerekek kezéből kiesik az irányítás, valami végzetes közeleg.

Csobánka Zsuzsa magyartanár diákjaival együtt egy 9 alkalmas projektben feldolgozta a regényt. Elmondja, megmutatja, hogyan működik egy osztály, ha érdekes feladatot kap, ha kíváncsiak a véleményére, ha meghallgatják őket, mit is gondolnak magukról. A regény értelmezését elvégezte a Budapest Bábszínház is, ezt a nézőpontot mutatja meg Ács Norbert, a Semmi című darab színésze, és Láng András, a pécsi Bölcsészkar Fejlődés és Klinikai Pszichológia Tanszékének oktatója nézőpontjából is ismerkedhetünk ezzel a generációval.

A beszélgetést moderálja, mint minden nap: P. Müller Péter.,

képek, forrás:

http://www.budapest-babszinhaz.hu/repertoar/semmi

http://www.osztalyfonok.hu/cikk.php?id=1022