Shakespeare kortárs tükörben


Idén van Shakespeare születésének 450. évfordulója, ami indok és alkalom arra, hogy a Pécsi Bölcsész Udvar egyik napját az ő életművének szenteljük.

Shakespeare drámáinak, szonettjeinek sorai a fülünkben csengenek. Jól ismerjük hőseit, történeteit, szereplőinek szenvedélyeit és konfliktusait. Színházi és filmes élményeink között is számos emlékezetes Shakespeare-dráma feldolgozása szerepel.

Shakespeare magától értetődően a kortársunk, ahogyan azt Jan Kott lengyel irodalomtörténész már 1965-ös, a Shakespeare-játszásra meghatározó hatást gyakorló könyvének címe is deklarálta: Kortársunk Shakespeare.

A kerekasztal résztvevői a Shakespeare-drámák mai érvényességéről, azok színházi, filmes, zenei feldolgozásairól beszélgetnek.

Résztvevők: Máté Gábor színművész, rendező, a budapesti Katona József Színház igazgatója (a színház az egyik idei díszvendég), aki az 1983-as kaposvári Hamlet címszerepétől A tél meséje (Téli rege) megrendezéséig pályáján számos Shakespeare-mű és karakter színrevitelének részese volt. Oroszlán Anikó színháztörténész, aki a közelmúltban védte meg angol nyelvű doktori értekezését a Szegedi Tudományegyetemen, melyben az Erzsébet-kor komédiásainak és a rögtönzésnek a szerepével foglalkozott. Andrew C. Rouse irodalmár, a Pécsi Bölcsészkar docense a reneszánsz zene szakértője, a Simply English trió alapítója, a Pécsett ez év januárjában elkezdődött Shakespeare maraton (három év alatt a teljes életművet bemutató sorozat) ötletgazdája. Sári B. László irodalomtörténész a Pécsi Bölcsészkar oktatója, aki – többek között – a Shakespeare-drámák filmes feldolgozásaival foglalkozik. A beszélgetés moderátora P. Müller Péter színháztörténész (ő is a Pécsi Bölcsészkarról), akinek egyik könyve ezzel a címmel jelent meg pár éve: Hamlettől a Hamletgépig.