Pletykadélután
Palkonyai körutat tervezek szombat délutánra, hogy végre megcsodáljam a különleges szépségű palkonyai templomot, s a falu szintén műemlékké nyilvánított, híres pincesorát. Az elmúlt három nap alatt nem sikerült ebbe, a Nagyharsánytól viszonylag távol eső faluba eljutnom: részben programbeosztásom, részben az errefelé csupán óránként járó Katlan-buszok miatt. Ahhoz, hogy az ember lásson is valamit a faluból, minimum három óra szükséges.
Felkészültségem ellenére a Katlanos buszmenetrend így is keresztülhúzza terveimet: Makai Ildikó könyvbemutatójának már csak a végét csípem el. A pincesor közvetlen szomszédságában található helyszínre csalogatnak a hűvös, árnyékos pincedombok, ezért úgy döntök, engedélyezek magamnak egy félórás relaxációt, mielőtt belevetném magam a tervezett falutúrába. Előbb még egy kis pötyögés a laptopba az előző napi előadásokról, aztán jöhet egy jól megérdemelt rosé.
Kezdem megszokni, hogy ahová lépek a Katlanban, ott a Técsői banda tagjai előbb-utóbb felbukkannak – ötpercnyi fűben heverészés után ide is megérkeznek a zenészek. Közel egyórás fellépést rögtönöznek, – mint megtudom – „saját szabadidejükből áldoznak”, hogy játszhassanak Palkonya lakóinak. Rutinos utcazenészek, mindig akad náluk egy kalap. Csak úgy repkednek a palkonyai forintok.
A zenés-heverészős pihenő után irány a Katlanirodalom, ahol ezúttal Grecsó Krisztiánnal beszélget Háy János. Hosszú sorokban kígyóznak a Faluház előtt az emberek, de szerencsére mindenki befér a terembe – ellentétben az előző programmal. Rátóti Zoltán Házasságon innen és túl című előadásáról sokan helyhiány miatt lemaradnak – s nem ok nélkül bosszankodnak.
A Katlanirodalom forgatókönyve a következőképpen néz ki: Háy kérdez egy kurtát – Grecsóból pedig ömlik a szó. Ez egyáltalán nem zavaró tényező – lévén irodalmi beszélgetésről van szó. Bár az irodalmiság mintha egy idő után hiányozna. Az első negyedórában még a szegedi deKON-csoportról, a posztmodern és a történetmesélés, cselekmény és karakterábrázolás viszonyáról folyik a párbeszéd, de szép fokozatosan perifériára kerülnek a konkrét irodalmi kérdések. Háy kulisszatitkokat feszeget: miért került a bíróságra Grecsó az első regényével, hogyan zajlik egy Fókusz-forgatás, milyen a szerkesztőségi munka a Nők lapjában?
Grecsó őszinte, lelkes és beszédes, Háy többnyire cinikus és rezignált. Érdekes és dinamikus ellentétpárt alkotnak. Egyfajta baráti köntösbe bújtatott meccsezgetés megy, villámgyorsan adogatják egymásnak a labdát. Bár kétségkívül szórakoztató párost alkotnak, egy idő múltán mégis kínosan érzem magam. Nem, nem az zavar, hogy Marie Claire magazinfotózásról folyik két szépíró társalgása.
Barta Edit